Boek Niemandsland van Angelo Vergeer
Contempory,  Young Adult

Recensie: Niemandsland – Angelo Vergeer

Samenvatting
Simon heeft een stabiel leven in Zuid Afrika. Elke dag gaat hij naar school, zijn moeder zorgt voor hem en zijn vader werkt bij de ‘speurtak’ van de politie. Alles is koek en ei. Totdat op een stormachtige avond zijn vader bezoek meebrengt. Een lange slungelachtige jongen van 18 jaar, genaamd Jimmy. De jongen zat op het politiebureau om aangifte te doen, maar wat er nu precies aan de hand is, is de vraag. De vader van Simon hoopt dat Jimmy gaat praten door Simon. Simon weet het niet. Opeens draagt Jimmy zijn kleding en elke avond huilt Jimmy zichzelf in slaap. Alles rondom Jimmy blijft mysterieus. Waar komt hij vandaan? Heeft hij een vriendinnetje? Spreekt hij de waarheid?

Simon is vastbesloten om Jimmy te helpen. Daarom op een vroege vrijdagochtend stappen beide jongens op de knalgele Derbi DRD50 van Simon. Bestemming? De familie van Jimmy. Zo begint het avontuur voor beide jongens en leren ze elkaar, maar vooral zichzelf, kennen. Ze rollen van de ene gekke situatie naar de andere. Kunnen ze de verleiding van Dorina weerstaan? Kunnen ze ontsnappen aan de leeuw? Weten ze de overval te stoppen? Hoe verder de reis gaat, hoe meer Simon beseft dat Jimmy hulp nodig heeft. Simon is er zeker van zijn vriend te helpen.

Review
De voorkant van het boek spreekt aan en zorgt ervoor dat je nieuwsgierig wordt. Uiteindelijk past het goed bij het verhaal. Er worden veel beschrijvingen gegeven van de droge wegen en de viezigheid die het met zich mee brengt. Het boek heeft een fijn lettertype en is ruim opgesteld. Hierdoor vlieg je door het boek heen. Ook de titel sluit bij het verhaal aan.

Aan het begin van het boek vindt er een snelle situatieschets plaats, dit is prettig. Naarmate het verhaal verder gaat, krijgen we steeds meer details te lezen. Dit zorgt voor een goede opbouw en maakt het verhaal volledig. In het verhaal ben je continu nieuwsgierig en daardoor wil je doorlezen. Je wilt weten hoe het verhaal eindigt en je wilt weten of Jimmy geholpen kan worden. De situaties in het boek volgen elkaar snel op en daardoor blijf je vaart in het verhaal houden. De zinsopbouw is prettig. Alleen het gebruik van de Afrikaanse woorden is af en toe lastig. Soms moet je opnieuw lezen en met behulp van de context de betekenis van het woord achterhalen. Een woordenlijst was prettig geweest. Aan de andere kant geven de woorden net even iets meer aandacht aan het Afrikaanse in het boek. Het is een leuke en verrassende twist dat het verhaal zich in Afrika afspeelt. Het verhaal geeft een leuk inkijkje.

Dit is een verhaal dat gaat over een zoektocht naar eigen identiteit. Tijdens die zoektocht maken de jongens vriendschap, leren ze elkaar vertrouwen en komen ze achter de waarheid.

Overall Score

Niemandsland