Boek List en Leugen, Leigh Bardugo
Fantasy,  Recensies,  Young Adult

Recensie: List & leugens – Leigh Bardugo

Een verhaal over liegen en vertrouwen

Het is overleven in Ketterdam. Het is eten of zelf gegeten worden. Het is liegen en bedriegen in de Ton. Het gedeelte waar geen degelijke burger in de buurt komt. Hier probeert Kaz Brekker zichzelf staande te houden. Dit doet hij door aan het hoofd te staan van de Droesem. De Droesem, een van de bendes in de Ton. Kaz is slim, een doordenker, een goede leugenaar maar vooral een goochelaar. Op een dag krijgt hij een opdracht waar veel geld mee te verdienen is. Daarvoor moet hij wel de gevangenis van Fjerda beroven. Samen met zijn team gaat hij op pad. Een team wat niet zoveel met elkaar heeft, toch? Of hebben ze meer aan elkaar dan je zou denken? Gaat hij met deze opdracht een betere toekomst tegemoet? Leef mee met Kaz, Inej, Jesper, Matthias, Nina en Wylan.

Het verhaal opent op een spannende manier waardoor je meteen het verhaal ingezogen wordt. De karakters worden goed geïntroduceerd en ook wordt Ketterdam goed omschreven. Het verhaal is opgebouwd door elk karakter een eigen hoofdstuk te geven. Het verhaal is daardoor vanuit verschillende perspectieven te beleven. Het verhaal komt na de opening langzaam op gang. Toch bevat het elementen waardoor je wilt blijven lezen. Uiteindelijk denk je het einde van het verhaal te kennen, maar helaas…. Een andere wending zorgt ook voor een ander einde. Halverwege dacht ik eerlijk: ‘Is dit het’? Maar hoe verder je leest, hoe beter het verhaal.

Overall Score

De Grisha 1: List & Leugen

Het verhaal opent op een spannende manier waardoor je meteen het verhaal ingezogen wordt. De karakters worden goed geïntroduceerd en ook wordt Ketterdam goed omschreven.