Bookstagram Hof van zilveren vlammen - Sarah J. Maas
Fantasy,  Recensies,  Young Adult

Recensie: Hof van zilveren vlammen – Sarah J. Maas

Elke keer opnieuw ben ik verbaasd over de pillen die Maas uitbrengt. Als er een boek van haar verschijnt is die ook echt ‘dik’. Ik doe dan een dansje, want ik zie een heerlijk goed verhaal liggen. Of dat deze keer ook zo is? Lees dan snel verder.

Dit vijfde boek is in Nederland als een paperback uitgegeven door uitgeverij Van Goor. De voorgaande vier boeken hebben een heruitgave gehad waarbij de voorkanten anders zijn geworden. Dit vijfde boek sluit hier naadloos op aan (of misschien is het juist andersom). Op de voorkant zien we een gedetailleerd masker en na het lezen van het verhaal snap je ook waarom hiervoor gekozen is. Op de binnenzijde van de kaft kom je een prachtig mooi artwork tegen. Hier zien we Nesta en Cassian afgebeeld. Persoonlijk vind ik dat hele mooie toevoegingen voor het boek, zeker een pluspunt.

Het hof van zilveren vlammen is officieel het vierde boek binnen de reeks ‘Het hof van…’. In het Engels praten we ook wel over de ACOTAR serie. We starten een jaar later waar het derde boek is gebleven. Het boek Novella is eigenlijk het vierde boek, maar wordt binnen de serie gezien als boek 3.2. Novella geeft een korte weergave van een gebeurtenis. Waar we in de eerste boeken het hoofdpersonage Feyre Archeon volgen, gaan we in dit boek mee met Nesta Archeon. Nesta is de oudste zus van Feyre. In de eerste boeken krijg je toch al een idee wat voor persoon Nesta is. Niet erg hartelijk, stug, hard, onverwoestbaar, stevig karakter en kil. Maar diep van binnen zien we een harde strijder met ontzettend veel liefde voor haar zussen.

Het derde boek eindigt bij de grote oorlog. Waar de zussen Nesta, Elain en Feyre stuk voor stuk offers voor moeten geven. Ze weten de oorlog te winnen, maar Nesta kan de gebeurtenissen moeilijk verwerken. Daarnaast heeft ze veel moeite met de sterke kracht die in haar schuilt, de kracht die ze van de ketel heeft gestolen. Was ze al een stug persoon, dan is nu het einde zoek. Nesta zondert zichzelf helemaal af van de rest en woont in een armoedig appartement in Velaris. Ze wil niets met Feyre te maken hebben of haar huis, ook voor Elain staat ze niet meer klaar. Wat ze wel doet is de rekeningen die ze heeft, doorsturen naar het hof waar Feyre edelvrouw is. Rekeningen vol met drank van de avondjes uit. Die meestal eindigen in wilde sekspartijen. Zelfs Cassian (lees een grote man, met vleugels, een bonk spieren en legeraanvoerder van het hof) weet haar niet te bereiken. Terwijl ze allebei die klik voelen…..

Een jaar nadat Feyre Nesta de ruimte heeft gegeven om te herstellen van de oorlog is de maat vol. Er is geen verbetering te zien en de rekeningen worden alsmaar hoger. Het hof grijpt in. Nesta wordt naar het Huis van de Wind gestuurd. Een huis bovenop de berg, wat vaak voor officiële gelegenheden wordt gebruikt. Om beneden te komen moet ze 10.000 treden af. Nesta gaat haar dagen vullen met trainen en werken in de bibliotheek. ’s Ochtends trainen met Cassian en ’s middags boeken archiveren bij Cato. Het begin is zeer moeizaam, maar langzaam weet Nesta zichzelf meer in de hand te houden. Tijdens dit herstel komt ze personen tegen met wie ze later bevriend raakt en zelfs het huis steekt haar een warm hart toe. Het gaat niet zonder slag of stoot. Ook haar relatie met Cassian ontwikkelt zich op een positieve manier. Langzaam begint Nesta op te bloeien en weet ze de kracht in haar te gehoorzamen en kan ze beter met bepaalde geluiden omgaan. Net op het moment dat alles goed gaat, valt alles in duigen. Een flinke ruzie met Feyre, een oorlog met een koningin, instrumenten die gezocht moeten worden en als kers op de taart wordt ze samen met haar vriendinnen midden in de natuur gedropt tussen allemaal wilde mannen. Nesta moet haar innerlijke kracht zien te vinden om de oorlog opnieuw te winnen en haar zus te redden. Kan Nesta haar krachten gebruiken en tegelijkertijd liefhebben? Daar moet je zelf achter komen.

In het begin was ik echt huiverig om dit deel te lezen. Ik ben zo verschrikkelijk gek op Feyre en Nesta had bij mij echt geen credits opgebouwd. Toch wist ik dat Maas je nooit teleurstelt. Ik moest het een kans geven en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Het is zo fijn om Nesta te leren kennen en om haar problemen te leren snappen. Je ziet opeens hoe ongelofelijk veel problemen ze met zichzelf heeft. Hoe ze constant de strijd met zichzelf aangaat, zichzelf ontzegt en zichzelf niets gunt. Wat is het dan fijn om te lezen dat er mensen om haar heen zijn die voor haar willen zorgen en niet opgeven. Daarmee vind ik dat dit verhaal ook een dikke vette knipoog naar de werkelijkheid is. Iedereen heeft zijn eigen problemen en ontzegt zichzelf een hoop. Soms kan je het niet alleen en heb je anderen mensen nodig om er bovenop te komen. Accepteer hulp. Daarnaast laat het verhaal heel duidelijk zien waarom sporten zo belangrijk is. Naast deze belangrijke boodschap is Maas een kei in schrijven. Zij heeft zoveel oog voor detail en weet inhoudelijk goed te schrijven. Wat ik altijd waardeer is dat ze nadenkt voordat ze schrijft. Waarschijnlijk heeft ze dit al lang bedacht voordat überhaupt de vorige delen zijn verschenen. Minpuntje in het verhaal vind ik toch wel de erg gedetailleerde beschrijving van de seksscénes. Er is niets mis met seksscénes in een boek, maar het is af en toe echt vunzig en dat kan ik niet waarderen. Het is duidelijk dat Maas zich hierdoor mee laat voeren op de laatste trends.

Overall Score

Hof van zilveren vlammen

Elke keer opnieuw ben ik verbaasd over de pillen die Maas uitbrengt. Als er een boek van haar verschijnt is die ook echt ‘dik’. Ik doe dan een dansje, want ik zie een heerlijk goed verhaal ...