Fantasy,  Kinderboeken

Recensie: Het geheim van het Klavertjesplein – Michael Reefs

Michael Reefs was voor dit boek voor mij een onbekende schrijver. Nu niet meer! Wat een heerlijk boek heeft hij gemaakt met het Klavertjesplein. Het is fijn om te ervaren dat er ook goede Nederlandse fantasy schrijvers zijn. Dit is een kinderboek, maar kan zelfs een volwassene bezighouden tot het eind!

Dit boek gaat over vier schoolkinderen die in Hartendal wonen. Hartendal lijkt op een gewoon dorp waar iedereen vriendelijk is en alle bewoners houden zich bezig met alledaagse dingen. Toch schuilt er een groot geheim in Hartendal. In Hartendal ligt namelijk een plein ‘Het Klavertjesplein’. Elke dag komen de bewoners bij elkaar en doen gezellige dingen, maar op dat plein staat ook het eigenaardige Torenhuis. Het gerucht gaat dat er in dat torenhuis zich een groot kwaad schuil houdt. Zes zware sloten houden dat kwaad in bedwang. Er is een avondklok en in die tijd mag je niet naar buiten toe.

Op een dag gebeuren er vreemde dingen…Een vuur wat raast over de bergen, een gil in het torenhuis en een rammelende deur. Sophie is te nieuwsgierig en wil weten wat er gaande is. Samen met Rick, Jerry en Doortje gaat ze op onderzoek uit. Ze beginnen bij de zes dorpsoudste, zij waren erbij toen het kwaad werd opgesloten. Een vreemd en merkwaardig avontuur begint. De kinderen leren zichzelf kennen, moeten vertrouwen op elkaar en komen erachter dat niets is wat het lijkt. Kunnen ze met elkaar het kwaad onthullen en laten verdwijnen? Hiervoor is een flinke dosis moed en zelfvertrouwen voor nodig. Vooral als je oog in oog komt te staan met heksen, draken, trollen, skeletten die graag een hapje van je zouden nemen.

Dit boek ziet er aan de voorkant al waanzinnig aantrekkelijk uit. Het lokt uit om het te pakken en er doorheen te bladeren. Als je er doorheen bladert kom je prachtige illustraties tegen die goed bij het verhaal passen.

Het boek heeft een vlotte opbouw en neemt de tijd om details te bespreken. Dit wordt voor een groot deel aan het begin gedaan, maar ook tussendoor is hier aandacht voor. De vier hoofdpersonen, de schoolkinderen, zijn karakters waar kinderen zich mee kunnen identificeren. Soms een tikkeltje te volwassen en worden ze misschien iets te vrij gelaten, maar zeker herkenbaar. Fijn om te lezen dat er geen hoofdrol voor beeldschermen is weggelegd, maar dat ze er wel in verwerkt zijn. Ook hiermee heeft het moderne aspecten waar kinderen zich mee kunnen identificeren. Een smartphone is immers niet weg te denken. Geweldig dat de kinderen uit het verhaal bedenken om te bellen, video-opname te maken of het licht van hun telefoon gebruiken. Dat zouden de kinderen van nu ook doen.

De karakters van de dorpsoudsten hebben originele namen. Ik bedoel Pia Praliné of Bots Wana? Die karakters zijn mooi bedacht. Het is alleen jammer dat ze niet allemaal even goed worden uitgewerkt. We maken kennis met een aantal en die worden ook uitgelicht, ik had graag nog wat meer over de anderen gelezen.

Na een kwart gelezen te hebben, dacht ik echt te weten hoe het verhaal zou gaan aflopen. Dat vond ik op dat moment teleurstellend, maar ik zat er flink naast! Er zat geen voorspelbaarheid in het verhaal. Er zitten wendingen in die je niet verwacht. Dit vergroot het leesplezier aanzienlijk!

Reefs heeft een mooi fantasyverhaal neergezet, waarbij er oog is voor een fijne leesbaarheid en de moderne aspecten.

Dit boek zindert van de avontuurlijke spanning en neemt elke leeftijd mee naar een sprookjesbos waar heksen, draken, trollen en griezelige beesten echt bestaan. Een boek die tot de laatste bladzijde bomvol fantasie staat en je hart sneller laat kloppen.