Kinderboek Gozert
Kinderboeken,  Recensies

Recensie: Gozert – Pieter Koolwijk

Dit is een verhaal wat gaat over fantasie, loyaliteit, geloof, vertrouwen, familie en onvoorwaardelijke vriendschap.

Het leven van Ties ofwel TT is kleurrijk. Hier zorgt Gozert wel voor. Gozert is de onzichtbare vriend van Ties. Niet denkbeeldig zoals de volwassenen zeggen, nee hij is onzichtbaar voor iedereen behalve voor Ties. Samen met Gozert beleefd Ties de geweldigste avonturen. Wat dacht je van trollen vangen op de autosloop? Of ontsnappen uit een gevangenis met bewakers? Aangevallen worden door draken? Het kan allemaal met Gozert. Alleen deze avonturen brengen Ties in de problemen. De eigenaar van de autosloop vangen, uit je eigen kamer klimmen door aan elkaar gemaakte kledingstukken of rustig in het bos lopen met andere kinderen terwijl je paniek veroorzaakt? Dat kan natuurlijk niet. De ouders van Ties zitten met hun handen in het haar en brengen Ties naar Huize Hoopvol. Waar Ties in therapie gaat en medicijnen moet slikken. Ties raakt in gevecht met zichzelf. Het is een grote worsteling voor een kind. Op een gegeven moment mag hij weer naar huis. Maar dan ontdekken Ties en zijn moeder een geheim van Gozert, waardoor alles anders wordt.

Bij het eerste hoofdstuk word je al meteen het verhaal ingezogen. Het verhaal is makkelijk te lezen en heeft prachtige illustraties. De illustraties passen bij het verhaal en geven je fantasie een boost. De avonturen van Ties zijn daadwerkelijk prachtig en goed geschreven. Het boek is gebonden, met dust jacket en heeft stevige bladzijdes.

Al snel zit je in de rol van Ties. Je maakt kennis met zijn fantasie, avonturen en gevoelens. Ook Gozert is een prachtig persoon. Twee personen die je na het lezen in je hart moet sluiten. Ergens zijn de twee erg aandoenlijk, maar het roept ook een onderbuik gevoel op. Je gaat jezelf afvragen wat er aan de hand is. Je wilt graag verder lezen om erachter te komen wat Ties nu precies heeft. Op een gegeven moment voel je de verdriet dat Ties zijn medicijnen moet gaan slikken. Dat verdriet gun je een kind niet.

Het boek is een emotionele achtbaan met heel veel gevoelens. Het einde is niet wat je verwacht. Het boek is heel realistisch opgebouwd en kan in de praktijk zeker voorkomen, maar het einde past daar niet bij.

Een fantastisch verhaal waar je Ties en Gozert mee in je hart sluit.

Gozert heb ik ontvangen als recensie-exemplaar voor de HebbanBuzz
Overall Score