Boekrecensie Didn't see that coming van Rachel Hollis
Hulpboeken,  Recensies

Recensie: Didn’t see that coming – Rachel Hollis

Afgelopen maand, juni 2021, verscheen er bij Harper Collins het nieuwe boek van Rachel Hollis ‘Didn’t see that coming’. Het derde boek op een rij wat vertaald is vanuit het Amerikaans. Dit boek sluit met de kaft mooi aan bij het boek ‘Girl stop apologizing’. Het is een fijn en dun boekje, met een belangrijke boodschap. In deze recensie vertel ik je kort over de inhoud en mijn bevindingen daarover.

Tips hoe om te gaan met moeilijke situaties
Zoals we van Hollis gewend zijn, neemt ze je ook in dit boek mee aan je hand. Al kletsend, met een serieuze ondertoon, voert ze je mee door de verschillende hoofdstukken. Dit doet ze met een dosis humor, maar af en toe spreekt ze je even flink aan. Zoals de titel al zegt gaat dit boek over situaties die we niet zien aankomen. Denk aan overlijden, ziekte, scheiding of andere situaties waardoor je leven op zijn kop staat. Hoe ga je daarmee om? Hoe kom je uit je eigen emoties? Hoe ga je verder? In de verschillende hoofdstukken geeft Hollis je handvaten om met deze situaties om te gaan of om verder te gaan met je leven. Dat gaat niet zomaar, voor iedereen is dat anders. Daarom geeft ze je verschillende opties. Ze kijkt wat je nu op dit moment kunt veranderen en wat je op de lange baan kunt doen. Blijf vooral aan jezelf werken en wees realistisch. Je mag even een potje schelden om dat de situatie ‘klote’ is. Omarm je pijn en laat je schuldgevoelens los.

Je perspectief veranderen
Hollis heeft een paar scherpe opmerkingen die je met beide benen op de grond helpen. “Pas op dat jouw schuldgevoel niet de vergelding van de ander wordt”. Een scherpe uitspraak die je even doet nadenken. Op de lange baan is het belangrijk dat je aan een ander perspectief werkt. Toch is dat niet makkelijk. “Het vermogen om je perspectief bij te sturen, het vermogen om iets negatiefs in je hoofd om te keren tot iets van betekenis, dat is een superkracht”. Toch is het ontzettend belangrijk. Naast even schelden, je schuldgevoelens loslaten en je perspectief veranderen is het volgens Hollis belangrijk om moed te vinden en draad weer op te pakken. In de laatste hoofdstukken vertelt ze je over de gewoontes in het leven. Om uit een moeilijke situatie van jezelf te komen moet je soms gewoontes veranderen en daarmee ook weer een stukje van jezelf. Als laatst kies voor vreugde en kijk naar je toekomst.

Enthousiaste schrijfstijl
Het enthousiasme van Hollis in dit boek is weer overweldigend en het lijkt bijna alsof ze naast je zit tijdens een lunch. Net alsof ze je beste vriendin is en tips geeft. Soms is haar enthousiasme overweldigend en komt ze erg druk over. Ik zou moe worden van de hoeveelheid informatie die zij in haar hoofd weet. De indruk wekt ook dat ze dit vooral van zich afschrijft zodat ze zelf ruimte heeft in haar hoofd. Toch weet Hollis alles helder op te schrijven en met een helikopterview de situaties te analyseren. In het begin is haar schrijfstijl wennen, maar het went snel.

Eigen ervaring of overdreven?
Daarnaast wekt ze de indruk dat ze vooral veel van zichzelf laat zien (zelf een boekje opendoet) ergens vraag ik mij af wat hiervan waar is. Misschien is het ook wel typisch Amerikaans. Haar eigen situaties helpen wel om sommige uitspraken in het boek te verduidelijken. De inhoud van dit boek is gebaseerd op haar eigen ervaringen, hersenspinsels en wat ze heeft gelezen. Er zijn kleine stukjes die refereren naar wetenschappelijke stukken. Dat refereren had van mij meer gemogen. Toch blijft ze op deze manier dichtbij de mensen en zullen mensen zichzelf hierin herkennen. Sterk is dat ze elk hoofdstuk afsluit met dingen die bij haar hebben geholpen.

Conclusie

Al om al is dit een prettig boekje om te lezen als je het even niet meer ziet zitten. Voor jezelf kun je de tips eruit halen die voor jou werken. Wellicht heb je er wat aan en kan het je verder helpen.

Overall Score

Didn't See That Coming: Putting Life Back Together When Your World Falls Apart

Afgelopen maand, juni 2021, verscheen er bij Harper Collins het nieuwe boek van Rachel Hollis ‘Didn't see that coming’. Het derde boek op een rij wat vertaald is vanuit het Amerikaans. Dit boek ...