Book Ash Princess by Laura Sebastian in booksleeves
Fantasy,  Recensies,  Young Adult

Recensie: Ash Princess – Laura Sebastian

“Vandaag is verstreken, de tijd voor jonge vogels om uit te vliegen breekt aan. Morgen is nabij, tijd voor oude kraaien om heen te gaan.”

Thora is de enige overgebleven Kalovaxische met bloed van een koningin. Bij de belegering, 10 jaar geleden, heeft ze haar moeder voor haar ogen vermoord zien worden. Sindsdien wordt haar volk vermoord of als slaaf gebruikt door Astreanen. Thora zelf wordt als speeltje gehouden. Ze draait op voor alle misdaden die haar volk begaat. Zo heeft ze al honderden zweepslagen gekregen en is haar volk vermoord op het plein waar ze bij staat.

Thora had zichzelf erbij neergelegd en de hoop verloren. Totdat er personen uit het verleden terugkomen. Zo moet ze Ampelio vermoorden, de oude vlam van haar moeder en haar vader. Niet lang daarna komt ze Blaise tegen. Haar goede vriend Blaise die jaren als slaaf in de mijnen heeft gewerkt. Samen bedenken ze een plan om hun koninkrijk weer terug te krijgen. Dat plan is alleen niet makkelijk uitvoerbaar. Voor het plan moet ze de Astreaanse prins Søren verleiden en vermoorden en moet ze ook Cress haar beste vriendin vermoorden. Daarnaast heeft ze niet veel bewegingsruimte. Ze wordt continu in de gaten gehouden. Tot overmaat van ramp heeft de koning een oogje op haar. Zal het haar lukken om te ontsnappen en haar volk te bevrijden?

Het verhaal is vanuit ik persoon geschreven, vanuit Thora. Door haar ogen maken we kennis met de andere personages. Door die manier van vertellen worden we meegezogen in haar gevoelens. Die gevoelens vallen vaak in de herhaling waardoor het verhaal soms wat eentonig is. Daarnaast is een typisch YA verhaal. Een prinses, magie, een koninkrijk en een driehoeksverhouding met geliefde. Het verhaal is erg voorspelbaar. Toch blijf je ergens wel nieuwsgierig.

Overall Score

Ash Princess

“Vandaag is verstreken, de tijd voor jonge vogels om uit te vliegen breekt aan. Morgen is nabij, tijd voor oude kraaien om heen te gaan.” Thora is de enige overgebleven Kalovaxische met bloed ...